Bron: Lexfin (= de fiscale database voor boekhouders en fiscalisten)
De BTW-administratie heeft een nieuwe beslissing gepubliceerd, ter aanvulling van het standpunt dat ze in het verleden al heeft ingenomen met betrekking tot de BTW-aftrek op kosten van onthaal en/of kosten van logies, spijzen en dranken wanneer die kosten een publicitair karakter hebben. De kosten van logies, spijzen en dranken zijn in BTW-sfeer enkel aftrekbaar als het gaat om kosten gemaakt door het personeel dat belast is met de levering van goederen of een dienstverrichting (buiten de maatschappelijke zetel van de onderneming dus). De kosten van onthaal zijn enkel aftrekbaar (eveneens in BTW-sfeer) wanneer het gaat om kosten van ontspanning en vermaak die worden gedaan met het oog op de promotie van bepaalde diensten of goederen. Het hier dus gaan om publiciteitskosten met een strikt professioneel karakter. De BTW-administratie heeft haar zienswijze hieromtrent moeten aanpassen nadat het Hof van Cassatie in april 2005 hieromtrent een uitspraak had gedaan. Toch bleef de BTW-administratie haar eigen regels volgen en werden de kosten van logies, spijzen en dranken, in het kader van publicatie voor een bepaald product of dienst, nog steeds verworpen. Op 13 maart 2015 publiceerde de BTW-administratie een nieuwe beslissing waarin ze aangeeft dat ze de kosten voor logies, spijzen en dranken, in het kader van publiciteit, gaat aanvaarden. Alleen merkt ze op dat de bewijslevering bij de BTW-plichtige ligt. Er zal dus geval per geval meoten worden aangetoond dat de kosten daadwerkelijk werden gemaakt in het kader van een activiteit voor bestaande of potentiële klanten, die hoofdzakelijk en rechtstreeks een publicitair doel heeft met de bedoeling om de verkoop te bevorderen. Heeft u vragen omtrent BTW? Wenst u van boekhouder te veranderen? Of heeft u andere vragen in het kader van uw zelfstandige activiteit? Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Reageren is niet langer mogelijk.
|
Archief
Februari 2020
|