BOEKHOUDING - FISCALITEIT - ADVIES - MECHELEN
  • Home
  • Ons verhaal
  • Team
  • Contact
  • Nieuws
  • Wegbeschrijving
  • Home
  • Ons verhaal
  • Team
  • Contact
  • Nieuws
  • Wegbeschrijving

Nieuws

BTW-aftrek op onthaalkosten of kosten van logies, spijzen en dranken

20/3/2015

 
Bron: Lexfin (= de fiscale database voor boekhouders en fiscalisten)


De BTW-administratie heeft een nieuwe beslissing gepubliceerd, ter aanvulling van het standpunt dat ze in het verleden al heeft ingenomen met betrekking tot de BTW-aftrek op kosten van onthaal en/of kosten van logies, spijzen en dranken wanneer die kosten een publicitair karakter hebben.


De kosten van logies, spijzen en dranken zijn in BTW-sfeer enkel aftrekbaar als het gaat om kosten gemaakt door het personeel dat belast is met de levering van goederen of een dienstverrichting (buiten de maatschappelijke zetel van de onderneming dus).


De kosten van onthaal zijn enkel aftrekbaar (eveneens in BTW-sfeer) wanneer het gaat om kosten van ontspanning en vermaak die worden gedaan met het oog op de promotie van bepaalde diensten of goederen. Het hier dus gaan om publiciteitskosten met een strikt professioneel karakter. De BTW-administratie heeft haar zienswijze hieromtrent moeten aanpassen nadat het Hof van Cassatie in april 2005 hieromtrent een uitspraak had gedaan.


Toch bleef de BTW-administratie haar eigen regels volgen en werden de kosten van logies, spijzen en dranken, in het kader van publicatie voor een bepaald product of dienst, nog steeds verworpen. Op 13 maart 2015 publiceerde de BTW-administratie een nieuwe beslissing waarin ze aangeeft dat ze de kosten voor logies, spijzen en dranken, in het kader van publiciteit, gaat aanvaarden. Alleen merkt ze op dat de bewijslevering bij de BTW-plichtige ligt. Er zal dus geval per geval meoten worden aangetoond dat de kosten daadwerkelijk werden gemaakt in het kader van een activiteit voor bestaande of potentiële klanten, die hoofdzakelijk en rechtstreeks een publicitair doel heeft met de bedoeling om de verkoop te bevorderen.


Heeft u vragen omtrent BTW? Wenst u van boekhouder te veranderen? Of heeft u andere vragen in het kader van uw zelfstandige activiteit? Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

KMO-plan om het leven van de ondernemers gemakkelijker te maken

6/3/2015

 
Bron: BIBF (= beroepsinstituut van de boekhouders en fiscalisten)

De federale regering heeft op vrijdag 27 februari 2015 het voorstel van de Federaal Minister voor Middenstand en KMO's, Willy Borsus, goedgekeurd. Dit plan werd opgesteld in samenwerking met de minister van Sociale Zaken, Maggie De Block en de minister van Financiën, Johan Van Overtveld.

Het KMO-plan stelt 40 concrete maatregelen voor om KMO's te ondersteunen in hun ontwikkeling. Hieronder vindt u een greep uit dit plan terug. Het volledige plan kan u nalezen in het persbericht.

  1. Wegwerken van de loonhandicap voor het einde van de legislatuur: het basispercentage van de werkgeversbijdragen zullen verminderd met het objectief om een basispercentage van 25% te bereiken.
  2. Bijdragevermindering voor de eerste drie aanwervingen: de eerste drie aanwervingen zullen de werkgever minder geld kosten. Ook de administratieve formaliteiten zullen vereenvoudigd worden.
  3. Verhoging van de BTW-vrijstellingsdrempel: er wordt onderzocht of de vrijstellingsdrempel kan opgetrokken worden van 15.000 euro naar 25.000 euro.
  4. Aanpassing van de fiscale controle en versterking van het wederzijds vertrouwen: de administratieve controleprocedures worden grondig onder de loep genomen en indien nodig aangepast. Het wederzijds vertrouwen tussen de belastingplichtige en de fiscale administratie moet verstrekt worden, door een beter overleg tussen de administratie en de boekhouders-fiscalisten (de zgn. cijferberoepen).
  5. Elektronische facturatie stimuleren: dit levert een sterke kostenefficiëntie en tijdswinst op. Daarom wil de federale regering de facturatie aan de overheid verplicht maken vanaf 2016. Er zullen ook aanmoedingsacties opgezet worden om het gebruik van de elektronische facturatie binnen de KMO's te bevorderen.


En zo kunnen we nog een tijdje doorgaan met de goede voornemens van de federale regering ten aanzien van de KMO's in België. U kan het allemaal nalezen in het persbericht.

Wist u dat boekhoudkantoor Bilanco sinds eind vorig jaar is overgeschakeld op elektronische facturatie? Deze actie werd zeer positief onthaald door onze cliënten.

Boekhoudkantoor Bilanco wenst haar steentje bij te dragen aan de ondersteuning van KMO's. Wij doen dit niet alleen op het administratieve vlak (inboeken van facturen, het tijdig versturen van uw BTW-aangiftes, e.d.) maar wij wensen u, als KMO bedrijfsleider, ook proactief bij te staan in de dagelijkse bedrijfsvoering van uw vennootschap. Op die manier maken wij onze bedrijfsleuze "Uw boekhouder met advies" iedere dag waar.

Wenst u een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek? Aarzel dan niet en neem vandaag nog contact met ons op. Dit kennismakingsgesprek is volledig gratis en geheel vrijblijvend.


    RSS-feed

    Archief

    Februari 2020
    December 2019
    Mei 2019
    Maart 2019
    December 2018
    Juli 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Februari 2017
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Maart 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Juli 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Maart 2014

Bilanco BV - Dijle 1 - 2800 Mechelen
Gelieve ons te contacteren via ons contactformulier op onze website of ons te mailen via onderstaande knop.​
Mail ons
Juridische informatie - Algemene voorwaarden