Bron: Lexfin (= de fiscale database voor boekhouders en fiscalisten)
De BTW-administratie heeft een nieuwe beslissing gepubliceerd, ter aanvulling van het standpunt dat ze in het verleden al heeft ingenomen met betrekking tot de BTW-aftrek op kosten van onthaal en/of kosten van logies, spijzen en dranken wanneer die kosten een publicitair karakter hebben. De kosten van logies, spijzen en dranken zijn in BTW-sfeer enkel aftrekbaar als het gaat om kosten gemaakt door het personeel dat belast is met de levering van goederen of een dienstverrichting (buiten de maatschappelijke zetel van de onderneming dus). De kosten van onthaal zijn enkel aftrekbaar (eveneens in BTW-sfeer) wanneer het gaat om kosten van ontspanning en vermaak die worden gedaan met het oog op de promotie van bepaalde diensten of goederen. Het hier dus gaan om publiciteitskosten met een strikt professioneel karakter. De BTW-administratie heeft haar zienswijze hieromtrent moeten aanpassen nadat het Hof van Cassatie in april 2005 hieromtrent een uitspraak had gedaan. Toch bleef de BTW-administratie haar eigen regels volgen en werden de kosten van logies, spijzen en dranken, in het kader van publicatie voor een bepaald product of dienst, nog steeds verworpen. Op 13 maart 2015 publiceerde de BTW-administratie een nieuwe beslissing waarin ze aangeeft dat ze de kosten voor logies, spijzen en dranken, in het kader van publiciteit, gaat aanvaarden. Alleen merkt ze op dat de bewijslevering bij de BTW-plichtige ligt. Er zal dus geval per geval meoten worden aangetoond dat de kosten daadwerkelijk werden gemaakt in het kader van een activiteit voor bestaande of potentiële klanten, die hoofdzakelijk en rechtstreeks een publicitair doel heeft met de bedoeling om de verkoop te bevorderen. Heeft u vragen omtrent BTW? Wenst u van boekhouder te veranderen? Of heeft u andere vragen in het kader van uw zelfstandige activiteit? Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Bron: BIBF (= beroepsinstituut van de boekhouders en fiscalisten)
De federale regering heeft op vrijdag 27 februari 2015 het voorstel van de Federaal Minister voor Middenstand en KMO's, Willy Borsus, goedgekeurd. Dit plan werd opgesteld in samenwerking met de minister van Sociale Zaken, Maggie De Block en de minister van Financiën, Johan Van Overtveld. Het KMO-plan stelt 40 concrete maatregelen voor om KMO's te ondersteunen in hun ontwikkeling. Hieronder vindt u een greep uit dit plan terug. Het volledige plan kan u nalezen in het persbericht.
En zo kunnen we nog een tijdje doorgaan met de goede voornemens van de federale regering ten aanzien van de KMO's in België. U kan het allemaal nalezen in het persbericht. Wist u dat boekhoudkantoor Bilanco sinds eind vorig jaar is overgeschakeld op elektronische facturatie? Deze actie werd zeer positief onthaald door onze cliënten. Boekhoudkantoor Bilanco wenst haar steentje bij te dragen aan de ondersteuning van KMO's. Wij doen dit niet alleen op het administratieve vlak (inboeken van facturen, het tijdig versturen van uw BTW-aangiftes, e.d.) maar wij wensen u, als KMO bedrijfsleider, ook proactief bij te staan in de dagelijkse bedrijfsvoering van uw vennootschap. Op die manier maken wij onze bedrijfsleuze "Uw boekhouder met advies" iedere dag waar. Wenst u een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek? Aarzel dan niet en neem vandaag nog contact met ons op. Dit kennismakingsgesprek is volledig gratis en geheel vrijblijvend. |
Archief
Februari 2020
|