Op 1 mei 2019 trad het nieuwe wetboek vennootschappen en verenigingen (kortweg WVV) in voege. Voor bestaande vennootschappen veranderde er op dat ogenblik niets. Maar sinds 1 januari 2020 zijn er een aantal wettelijke bepalingen sowieso van toepassing op bestaande vennootschappen.
De afkorting BVBA (besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid) is sinds 1 januari 2020 afgeschaft. Indien je je zelfstandige activiteit uitvoert onder de vorm van een BVBA, dien je sinds 1 januari 2020 de afkorting BV (besloten vennootschap) te vermelden op alle communicatie. Het gaat hier niet alleen om jouw website, brieven, maar ook om bijvoorbeeld de facturatie aan je klanten. Daarnaast werd ook de term "zaakvoerder" als aanduiding van de vertegenwoordiger van een BV geschrapt sinds 1 januari 2020 en vervangen door de term "bestuurder". Indien u dus onder uw e-mail uw functietitel wenst te vermelden, is dat vanaf heden "bestuurder". Een derde belangrijke wijziging, die van rechtswege is ingegaan sinds de jaarwisseling, is het besloten karakter van de BV. In het oude wetboek van vennootschappen werd het besloten karakter opgenomen in de wet. Wanneer er twee of meerdere vennoten zijn in een BV dienden zij vroeger hun aandelen eerst aan elkaar te bieden alvorens een vennoot zijn/haar aandelen kon aanbieden aan een derde partij. Sinds 1 januari 2020 is deze bepaling niet meer opgenomen in de wetgeving en kan iedere vennoot zijn/haar aandelen aan gelijk welke persoon verkopen zonder dat hij/zij hier de andere aandeelhouders van de verkoop op de hoogte dient te brengen. Mike, Koen, Mandy & Annie wensen u en uw familie prettige feestdagen & een gelukkig nieuwjaar toe!
Bilanco is gesloten vanaf zaterdag 21 december 2019 tot en met zondag 5 januari 2020. Vanaf maandag 6 januari 2020 is het kantoor terug geopend. Er is al heel wat om te doen geweest, om de hervorming van het vennootschapsrecht. Sinds 28 februari 2019 is deze hervorming eindelijk gestemd geweest na zo'n dikke twee jaar voorbereiding. In dit nieuwsbericht schetsen we de belangrijkste wijzigingen.
Na de hervorming blijven er vier "grote" categorieën van vennootschapsvormen over:
Gezien de BVBA momenteel de meest gebruikte vennootschapsvorm is voor kleinere vennootschap, gaan we in dit bericht dieper in op de nieuwe BV. Deze vennootschap kan in principe kapitaalloos opgericht worden aangezien er geen minimumvereisten meer bestaan in het wetboek. Maar uit het financieel plan zal moeten blijken hoeveel de vennootschap nodig heeft om te kunnen te starten. Dit startbedrag wordt vanaf heden het toereikend aanvangsvermogen genoemd. De aandelen van een BV zijn vanaf heden vrij overdraagbaar, zo besloten is de vennootschap dus niet meer. Wanneer bij een BVBA één van de twee aandeelhouders zijn of haar aandelen wenst te verkopen, dient de verkoper in kwestie eerst zijn/haar aandelen aan te bieden aan de andere aandeelhouder van de BVBA. Pas nadat deze persoon heeft geweigerd kan de verkoper zijn/haar aandelen aanbieden aan een derde. Bij een BV is dat dus niet meer het geval en kan de verkoper onmiddellijk zijn/haar aandelen verkopen aan een derde. Tenzij dit anders werd afgesproken in de statuten van de vennootschap en/of in een aandeelhoudersovereenkomst. Wat met de bestaande vennootschappen? Deze vennootschappen kunnen sinds 1 mei 2019 opteren om nu reeds hun statuten te wijzigen naar de nieuwe wetgeving. Vanaf 1 januari 2020 worden een aantal principes, die nu opgenomen zijn in de wet, automatisch van kracht. Dus ook als de statuten nog niet werden gewijzigd. De bestaande vennootschappen dienen zich te confirmeren met de nieuwe wetgeving ten laatste op 31 december 2023. 10 april 2019 is de volgende vervaldag voor de voorafbetaling belastingen. Let op indien je een voorafbetaling belastingen wenst uit te voeren want de kans is groot dat u een nieuw rekeningnummer dient te gebruiken.
Tot vorig jaar diende u, afhankelijk van uw situatie (particulier, eenmanszaak of vennootschap) een verschillende rekeningnummer te gebruiken. Sinds 1 januari 2019 is er één gezamenlijk rekeningnummer van toepassing, namelijk BE61 6792 0022 9117. Voor vennootschappen blijf de gestructureerde mededeling dezelfde als voorheen. Bij de eenmanszaken en de particulieren is de gestructureerde mededeling wel gewijzigd. Voor deze twee categorieën kan u best even inloggen op MyMinfin om de correcte gestructureerde mededeling te gebruiken. Wat moeten vennootschappen met een gebroken boekjaar doen? Zij gebruiken tot en met het einde van hun huidige boekjaar het oude rekeningnummer. Indien zij een voorafbetaling wensen te doen voor het nieuwe boekjaar, dienen zij het nieuwe rekeningnummer te gebruiken. Mike, Koen en hun volledige team wensen u en uw familie fijne feestdagen en een gelukkig & gezond nieuw jaar toe! Het kantoor zal gesloten zijn vanaf vrijdag 21/12/2018 tot en met zondag 06/01/2019. Wij zijn terug van de partij vanaf maandag 07/01/2019.
![]() Ons jaarlijks verlof komt er aan. Het kantoor zal daardoor gesloten zijn vanaf zaterdag 21 juli tot en met woensdag 15 augustus 2018. Vanaf donderdag 16 augustus 2018 zijn wij opnieuw open en staan wij opnieuw voor u klaar met opgeladen batterijen. Prettige vakantie! Oorspronkelijk had de Vlaamse Regering beslist om pas vanaf 1 september 2019 het voorleggen van een attest bedrijfsbeheer (diploma hoger onderwijs of effectief een attest bedrijfsbeheer), bij de opstart van een commerciële activiteit, af te schaffen.
Op 31 januari 2018 heeft de Vlaamse Regering echter beslist om het afschaffen van het attest bedrijfsbeheer met een jaar te vervroegen. Vanaf 1 september 2018 hoef je dus de basiskennis bedrijfsbeheer niet meer aan te tonen om een commerciële activiteit op te starten. Als alternatief werkt de overheid een actieplan uit waarbij men via opleidingen de competenties van een startende en gevestigde zelfstandigen stimuleert en ondersteunt. De volledige maatregel is momenteel nog onder voorbehoud aangezien het decreet nog dient goedgekeurd te worden. Momenteel is het voorontwerp van decreet voor advies ingediend bij Raad van State. Wist u dat Boekhoudkantoor Bilanco gespecialiseerd is in de begeleiding van (startende) vrije beroepers en consultant? Ook benieuwd naar onze aanpak? Maak dan vandaag nog een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Bron: Zenito Er ligt momenteel een wetsvoorstel in de kamer ter besperking ivm de tweede pensioenpijler voor zelfstandigen die niet werken onder een vennootschap. De zelfstandigen, die werken onder de vorm van een vennootschap, kunnen namelijk al aan pensioensparen doen onder de vorm van een individuele pensioentoezegging (kortweg IPT). De federale regering wil eigenlijk eenzelfde product uitwerken voor de zelfstandigen die werkzaam zijn onder de vorm van een eenmanszaak. Tot nu toe kunnen deze mensen enkel een vrij aanvullend pensioen voor zelfstandigen (kortweg VAPZ) afsluiten. Maar de premie per jaar is begrensd. Voor 2018 is dit vastgelegd op 3.187 EUR. Het aanvullend pensioen, dat ze daarmee opbouwen, is dus beperkt. Zodra de zelfstandige pensioen is, ontvangt hij/zij vanuit de VAPZ zo’n 300 tot 400 EUR per maand extra (indien hij/zij steeds het maximumbedrag heeft gestort). Indien het wetsontwerp groen licht krijgt, kunnen zelfstandige - natuurlijke personen vanaf 1 juli 2018 een pensioenovereenkomst (POZ) afsluiten met een verzekeraar of een pensioenfonds. Vervolgens kunnen ze premies voor dat contract storten. De stortingen leveren een belastingvermindering van 30 procent op. Op de stortingen moet de zelfstandige een taks van 4,4 procent betalen. Het bedrag, dat de zelfstandige via de POZ kan sparen, is niet begrens in absolute cijfers. Maar er moet wel rekening gehouden worden met de 80 procentregel. De som van het wettelijk pensioen en de aanvullende pensioenen in de tweede pijler mogen - uitgedrukt in jaarlijkse rente - niet meer bedragen dan 80 procent van het gemiddelde inkomen van zijn drie laatste loopbaanjaren. Wist u dat Boekhoudkantoor Bilanco gespecialiseerd is in de begeleiding van vrije beroepers (dokters, advocaten, architecten, psychologen, vertalers - tolken, fotografen, e.d.) en consultants? Ook benieuwd naar onze aanpak? Maak dan vandaag nog een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Bron: De Tijd, woensdag 24 januari 2018 In de nasleep van het zomerakkoord heeft de federale regering beslist om de plug-in hybrides, die worden aangekocht vanaf 1/1/2018, fiscaal anders behandeld zullen worden.
De gewone hybrides, zoals bijvoorbeeld een Toyota Yaris, Auris, e.d. blijven buiten schot. Het gaat hier dus enkel om de plug-in hybrides, ook wel de stekkerhybrides genoemd. De batterij van die wagens kan via een stopcontact of een laadpaal opgeladen worden. Maar daar knelt net het schoentje. Een gedeelte van de eigenaars van dit soort wagens steekt de wagen niet op regelmatige basis in het stopcontact maar geniet wel een fiscaal voordeel ten aanzien van de wagen met een conventionele motor (dus zonder de batterijen). Daar wil de federale regering komaf mee maken. De nieuwe regels gelden enkel voor wagens die aangekocht worden vanaf 1/1/2018, maar de effectieve toepassing van de regels treedt pas in werking in 2020. Voor hybrides die nu reeds op de baan rijden of dit jaar nog aangekocht worden, blijft alles bij het oude. Daarbij telt de datum van de bestelbon of het leasecontract en dus niet de datum van inschrijving van het voertuig. Wanneer de wagen aangekocht wordt op naam van een vennootschap en deze vennootschap stelt de wagen ter beschikking van haar bedrijfsleider of werknemer dient deze laatste een prijs te betalen voor het privégebruik. Dat is het zogenaamde voordeel alle aard. Dit voordeel wordt berekend op basis van een forfait. Het hangt af van de catalogusprijs, de CO2-uitstoot en de leeftijd van de auto. Die formule blijft ongewijzigd, maar voor de stekkerhybrides zal de gebruikte CO2-uitstoot afhangen van de energiecapaciteit van de batterij. Is die capaciteit minder dan 0,6 kilowattuur per 100 kilogram auto, dan wordt de CO2 van de hybride versie gebruikt. Is dit minder, dan wordt de CO2-uitstoot berekend op basis van de niet-hybride tegenhanger van hetzelfde model. Bestaat die laatste niet, dan wordt de CO2-uitstoot van de hybride vermenigvuldigd met 2,5. Dit zal dus hoogstwaarschijnlijk een sterke invloed hebben op het voordeel alle aard en de fiscale aftrekbaarheid van stekkerhybrides die aangekocht worden vanaf 1/1/2018. Bron: Netto@DeTijd, 5 november 2017 & Praticali.be Wist u dat boekhoudkantoor Bilanco gespecialiseerd is in vrije beroepers (dokters, advocaten, journalisten, fotografen, vertalers en tolken, e.d.)? Ook benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Maak dan vandaag nog een afspraak voor een kennismakingsgesprek! De pro-deodiensten, verricht door advocaten in het kader van juridische bijstand en door gerechtsdeurwaarders in het kader van de rechtsbijstand, zijn vanaf 1/1/2017 onderworpen aan 21% BTW en niet langer vrijgesteld. Zo liet de BTW-administratie weten via de beslissing nr. E.T. 131.005 van 23 december 2016.
Hetzelfde geldt ook voor pro-deodiensten verricht door advocaat-stagiairs en kandidaat-gerechtsdeurwaarders. De beslissing werd genomen na een arrest van Europees Hof waarin België veroordeeld werd omdat de er geen BTW werd aangerekend voor deze diensten. De BTW-aanrekening moest normaal gezien gebeuren vanaf 1 april 2017 zoals te lezen valt in de beslissing E.T. 131.005 van 23 december 2016. Nadien werd de inwerkingtreding uitgesteld naar 1 september 2017. De BTW-administratie heeft, via haar website, laten weten dat de toepassingsdatum opnieuw uitgesteld wordt naar 1 januari 2018. Wist u dat boekhoudkantoor Bilanco gespecialiseerd is in vrije beroepers en consultants? Benieuwd naar onze aanpak? Maak dan vandaag nog een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Bron: practicali.be en mededeling FOD Financiën, nieuws, 1 september 2017 |
Archief
Februari 2020
|